- HOOGSTE COMFORT IN ZIJN KLASSE: de gloednieuwe ë-C3 biedt voor het eerst in het B segment de veelgeprezen Citroën Advanced Comfort®-vering in combinatie met de nieuwe Citroën Advanced Comfort®-stoelen.
- ZORGELOOS ELEKTRISCH RIJDEN dankzij een 44 kWh batterijpakket, een actieradius tot 320 km (WLTP) en 100 kW DC-snelladen van 20 tot 80 procent capaciteit in slechts 26 minuten.
- RIJKE UITRUSTING, de gloednieuwe Citroën ë-C3 biedt uitgebreide uitrustingsniveaus en slimme oplossingen voor compromisloos comfort, waaronder C-ZEN LOUNGE, een innovatieve benadering voor een compleet ander dashboard.
- WAAR VOOR JE GELD: de ë-C3 wordt aangeboden voor een fiscale waarde van € 23.300 (€ 24.290 inclusief belastingen en rijklaarmaakkosten), waarmee Citroën zijn missie om volledig elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken versterkt. Citroën beoogt voor 2025 een ë-C3 met een range van 200 km vanaf slechts € 20.980).
- De ë-C3 is gebouwd op het specifiek voor BEV-modellen ontwikkeld ‘Smart Car’ platform van Stellantis. En de ë-C3 is het eerste model met het nieuwe ovale chevron-logo en de nieuwe designtaal van het merk.
Citroën presenteert de nieuwe C3, inclusief de gloednieuwe volledig elektrische ë-C3. Met de nieuwe designtaal van Citroën en ook de vierde generatie van een karaktervol model in het B-segment. Citroën gaat de uitdaging aan om elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. De ë-C3 maakt die missie tastbaar met ruimschoots voldoende actieradius voor dagelijks gebruik, een uitstekende uitrusting en het hoogste comfort in het segment, voor een aantrekkelijke prijs.
De ë-C3 staat aan het hoofd van de nieuwe generatie van de meest populaire auto van Citroën. Sinds de lancering van de eerste generatie van de C3 in 2002 zijn er meer dan 5,6 miljoen exemplaren van verkocht. De auto is het populairste model van het merk en vertegenwoordigt maar liefst 29 procent van de Europese verkoop van Citroën. In 2022 pakte de C3 11 procent van de Europese B-segment markt als geheel.
Thiery Koskas, CEO van Citroën: “Het aanbieden van betaalbare voertuigen is altijd een belangrijk onderdeel geweest van het DNA van Citroën. Maar de verwachtingen van klanten in het B-segment zijn veranderd. Met name door de toenemende populariteit van SUV's en de groeiende wens om elektrisch te rijden, is het voor Europese autofabrikanten steeds uitdagender geworden om aan de verwachtingen van de klant te voldoen. Citroën lukt dat met de nieuwe, volledig elektrische ë-C3. Een frisse, scherp gelijnde en comfortabele hatchback met een rijke uitrusting die speciaal is ontworpen voor Europa en daar ook wordt gemaakt, voor uiterst betaalbare prijzen die al beginnen bij minder dan € 24.500 rijklaar.”
1 – HOOGSTE COMFORT IN ZIJN KLASSE
- Citroën ë-C3 geeft het gevoel van een vliegend tapijt dankzij de unieke Citroën Advanced Comfort®-vering en de nieuwe Citroën Advanced Comfort®-stoelen.
- Groter en hoekiger, maar met herkenbare afmetingen: de gloednieuwe ë-C3 biedt compromisloos comfort en een hogere zitpositie (+100 mm ten opzichte van de vorige generatie C3) om het in- en uitstappen te vergemakkelijken.
PROGRESSIEVE HYDRAULISCHE CUSHIONS VOOR DE NIEUWE Ë-C3
Citroën biedt op alle versies van de volledig elektrische ë-C3 standaard zijn innovatieve en exclusieve Citroën Advanced Comfort®-vering. Dit systeem werkt met Progressive Hydraulic Cushions® voor een uniek gevoel van comfort. Deze progressieve hydraulische bump stops werken samen met de schokdempers en vering en vervangen de mechanische stops die doorgaans gebruikt worden.
Het geprezen systeem werkt in twee stadia. Voor lichte (de)compressie regelen de veer en schokdemper samen verticale bewegingen, zonder hulp van de hydraulische stops. Bij grote impact werken de veer en schokdemper samen met de hydraulische stops om de carrosseriebewegingen geleidelijk af te remmen en schokken aan het einde van het veerbereik weg te nemen. In tegenstelling tot een mechanische stop die energie absorbeert en vervolgens een deel ervan als schok teruggeeft.
Laurence Hansen, Product and Strategy Director bij Citroën: "Comfort is een belangrijk onderdeel van het DNA van Citroën. Het is voor ons belangrijk, omdat het voor onze klanten erg belangrijk is. Daarom hebben we alles op alles gezet om de nieuwe C3 de meest comfortabele auto in het B-segment te maken, met Citroën-innovaties zoals nieuwe versies van onze Citroën Advanced Comfort®-stoelen en - voor het eerst op de C3 - onze Citroën Advanced Comfort®-vering. Door deze te combineren met een nieuw en uniek ‘homelike interior’ zet de C3 nieuwe normen op het gebied van comfort voor de inzittenden en dat blijft het voor ons een belangrijk onderscheidend kenmerk."
Het ruime interieur valt op door een strakke en verfijnde afwerking. De gebruikte materialen creëren een huiselijk gevoel als in een woonkamer of lounge. De nieuwe gepatenteerde Citroën Advanced Comfort®-stoelen zijn speciaal voor de auto ontworpen. Ze ogen uitnodigend comfortabel en voelen zacht aan door het gebruik van extra schuim.
Met een hoogte van 1,57 m (exclusief dakrails) profiteert de nieuwe ë-C3 van crossover-achtige bodemvrijheid en gaat het in- en uitstappen gemakkelijker dankzij een 100 mm hogere zitpositie. Bovendien rijdt de auto met meer comfort en vertrouwen over verkeersdrempels en door kuilen. De bodemvrijheid is indrukwekkend met 163 mm voor de puur elektrische ë-C3 in vergelijking met de 135 mm bij de vorige generatie C3.
De merkwaarden van Citroën komen perfect uit de verf in de puur elektrische ë-C3. Eén van de belangrijkste is comfort en dat begint met ruimte. Voorin is er 30 mm meer hoofdruimte dan bij de vorige generatie C3 en alle inzittenden ervaren een beter zicht naar buiten. De lengte is toegenomen met 19 mm en de breedte met 6 mm. Op ellebooghoogte is het interieur achterin 19 mm breder dan het gemiddelde in dit segment. Voorin is dat zelfs 21 mm meer dan het gemiddelde. De knieruimte achterin is minstens 20 mm meer dan het gemiddelde in zijn klasse.
Het interieur zit boordevol handige en slimme opbergmogelijkheden in onder meer de portieren, de middenconsole en onder de centrale armsteun. Bovendien is er een inductielader in de middenconsole (standaard op de Max-uitvoering) om draadloos een smartphone op te laden. De in de verhouding 60-40 neer te klappen achterbank (standaard op de Max-uitvoering) en een breedte tussen de achterste wielkasten van 1.015 mm zorgen ervoor dat grotere objecten zijn te vervoeren in de ë-C3. De bagageruimte achter de achterbank telt een royale 310 liter inhoud.
2 – ZORGELOOS ELEKTRISCH RIJDEN
- De ë-C3 combineert een 83 kW (113 pk) sterke elektromotor, met een 44 kWh-batterijpakket voor een WLTP-rijbereik tot 320 km.
- 100 kW DC-snelladen laadt de batterij van 20 tot 80 procent in slechts 26 minuten. Gemakkelijke toegang tot meer dan 540.000 oplaadpunten in heel Europa.
- Navigatie met de nieuwe e-ROUTES App verkort reistijden en biedt toegang tot betrouwbare realtime informatie over het laadnetwerk.
De ë-C3 is het eerste model van Stellantis op een nieuw speciaal voor batterij-elektrische voertuigen ontwikkeld platform. Met een batterijpakket van lithium-ijzerfosfaat (LFP - Lithium Ferro Phosphate) met een capaciteit van 44 kWh, waarmee de ë-C3 volgens de WLTP-cyclus tot 320 km kan afleggen. Snelladen kan met 100 kW om van 20 tot 80 procent te laden in 26 minuten.
De ë-C3 is optioneel leverbaar met een driefase-lader van 11 kW, ideaal voor het laden opladen bij een openbaar AC-laadstation of met een wallbox thuis. Opladen van 20% naar 80% capaciteit duurt 2 uur en 50 minuten met 11 kW en ongeveer 4 uur en 10 minuten met 7 kW AC-laden
De Citroën e-ROUTES App fungeert als een paspoort voor onder meer het plannen van een efficiënte route, eenvoudige monitoring van het batterijniveau en realtime gegevens over laadnetwerken. Met deze geïntegreerde app kunnen bestuurders vertrouwen op de kortst mogelijke reistijden, de beste en meest betrouwbare realtime laadnetwerkgegevens en toegankelijkheid. Ook biedt de app informatie over het batterijniveau bij aankomst en wordt automatisch een nieuwe route aangeboden indien nodig.
e-Remote stelt eigenaren in staat om hun MyCitroën-app te gebruiken als een afstandsbediening voor hun ë-C3 om de auto voor vertrek voor te verwarmen of voor te koelen, laadschema's te beheren, de laadstatus te controleren en de locatie van de auto te tonen. De ë-C3 wordt automatisch gekoppeld aan e-ROUTES als de bestuurder de gegevens ervan invoert in zijn MyCitroën-account.
3 – RIJKE UITRUSTING
- De Citroën ë-C3 biedt uitgebreide uitrustingsniveaus en slimme oplossingen voor compromisloos comfort.
- C-Zen Lounge bestaat uit het Citroën Head-Up Display, een compact stuurwiel en een volledig nieuw dashboard waarmee de bestuurder toegang heeft tot alle belangrijke informatie zonder zijn ogen van de weg te halen.
- Met de ingebouwde smartphonehouder start automatisch de nieuwe app voor infotainment dankzij draadloze NFC-technologie.
- Een breed scala aan assistentiesystemen – standaard op alle versies – voor comfort, rijgemak en veiligheid.
C-ZEN LOUNGE
De volledig nieuwe ë-C3 beschikt over de C-Zen Lounge. Behalve het bieden van zeer hoog comfort is het ook een nieuwe kijk op het traditionele dashboard. De C-Zen Lounge trakteert bestuurder en voorpassagier op een goed zicht naar voren, dankzij de grote voorruit en het volledig vlakke dashboard dat visueel over de hele breedte van de auto strekt en geflankeerd wordt door de karakteristieke verticale luchtroosters van Citroën. Het dashboard is opgesplitst in twee niveaus, met de technische elementen op het bovenste niveau en een met stof beklede 'Sofa Design-stijl' deel onder.
Wat direct opvalt aan het bovenste deel van het dashboard is het ontbreken van een traditioneel instrumentencluster. De nieuwe ë-C3 maakt gebruik van een nieuwe Head-Up Display dat voertuiginformatie reflecteert op een glanzend zwart paneel tussen de bovenkant van het dashboard en de onderkant van de voorruit. Deze slimme oplossing voorkomt gedupliceerde informatie, zoals doorgaans het geval is met een Head-Up Display-systeem en een instrumentencluster. Bovendien zorgt het ervoor dat de bestuurder alle essentiële informatie ziet zonder de ogen van de weg te hoeven halen. Het nieuwe compacte multifunctionele stuurwiel is kleiner en gemakkelijker te hanteren. Om het zicht op het Head-Up Display niet te belemmeren is het stuurwiel zowel in hoogte als in diepte verstelbaar.
In het midden van het dashboard bevindt zich een 10,25-inch kleurendisplay voor infotainment. Het scherm is iets naar de bestuurder gericht voor verbeterde ergonomie. 'My Citroen Play with Smartphone Station' behoort tot de standaarduitrusting bij de You-uitvoering waarmee de ë-C3-rijder met zijn smartphone via de speciale app toegang heeft tot muziek, radio, telefonie en navigatie.
Het met stof beklede en licht gebogen gedeelte in ‘Sofa Design-stijl’ geeft een warme uitstraling en karakter aan het interieur, en versterkt bovendien het gevoel van comfort en sereniteit.
Boris Reinmöller, Project Design Manager: "We zijn erg trots op het ruime interieur en dan met name op ons nieuwe dashboard met zijn tegenstelling tussen het strakke, technische bovenste deel en het warmere 'Sofa Design-stijl' onderste gedeelte. Het is zeldzaam in dit segment dat het bovenste deel van het dashboard zo opgeruimd oogt aan de linker- en rechterzijde. Dit hebben we bereikt met onze nieuwe C-Zen Lounge met Citroën Head-Up Display. Het ‘zwevend’ plaatsen van het centrale infotainmentscherm en het smartphone-station in het midden betekende ook dat we deze niet op een omvangrijke of onhandige manier hoefden te integreren."
Citroën hecht enorm belang aan infotainment. De keuzes die op dat gebied zijn gemaakt zijn allemaal gericht op het gebruiksgemak voor de inzittenden en snelle toegang tot slimme, nuttige functies die zij nodig hebben voor hun verbonden leven. Plus het maakt het reizen veel leuker.
Alle versies beschikken over Intuïtieve bedieningselementen op het stuurwiel, met onder meer een Home-knop voor eenvoudige bediening van het infotainmentsysteem. Het systeem is leverbaar in twee niveaus:
MY CITROËN PLAY MET SMARTPHONE STATION. Dit systeem is standaard op de 'You'-uitvoering en beschikt over een ingebouwde smartphonehouder dat de mobiele telefoon kan verbinden met de auto. Met behulp van NFC (Near Field Communication) start automatisch een speciale nieuwe app waarmee eigenaren hun apparaat kunnen gebruiken om snelkoppelingen te maken naar telefoon-, radio-, navigatie- en muziekapp-services. De stuurbedieningselementen van de ë-C3 zorgen ervoor dat de bestuurder zijn handen aan het stuur kan houden. De 'Home'-knop maakt het gemakkelijk om terug te gaan naar de startpagina van de app.
MY CITROËN DRIVE MET 10,25'' TOUCHSCREEN is standaard op de 'Max'-uitvoering. Het centrale, ergonomisch ontworpen 10,25-inch kleurendisplay maakt gebruik van een smartphone-geïnspireerde widget-architectuur om toegang te bieden via virtuele snelkoppelingen naar belangrijke navigatie-, telefoon-, radio-, app- en mediafuncties. Draadloze WiFi-mogelijkheid maakt smartphone-mirroring en Apple CarPlay en Android Auto mogelijk.
Er zijn twee niveaus beschikbaar voor Connected Services-abonnementen om optimaal gebruik te maken van de MyCitroën-account via internet of de MyCitroën App:
'Connect One' is gratis en biedt directe toegang tot e-Call en Citroën Assistance, telemaintenance-services en tot een digitale handleiding.
Tegen een bescheiden maandelijkse vergoeding na een gratis proefperiode van één jaar voegt 'Connect Plus' realtime verkeersinformatie voor de optimale route bij elke rit, omdat alternatieven worden berekend en voorgesteld op basis van verwachte verkeersstromen en files of congestie. Het systeem presenteert ook stadsinformatie in volledige 3D-weergave (gratis gedurende drie jaar).|
Beide uitvoeringen van de nieuwe ë-C3 en hun infotainmentsystemen zijn compatibel met de Citroën e-ROUTES App.
RIJHULPSYSTEMEN DIE OM JE GEVEN
De nieuwste Citroën rijhulpsystemen van de volledig nieuwe ë-C3 zorgen voor gemak en gemoedsrust. Dat zijn onder meer:
Active Safety Brake remt automatisch tussen 5 km/u en 135 km/u bij een dreigende aanrijding, door stilstaande en bewegende objecten te detecteren en analyseren.
Active Lane Departure Warning System helpt om de juiste positie tussen de rijstrookmarkeringen op de weg te behouden door waarschuwingen en door lichte stuurcorrecties als de auto uit zijn rijstrook dreigt te raken. Het werkt tussen 60 en 180 km/u en wordt gedeactiveerd wanneer richtingaanwijzers worden gebruikt.
Driver Attention Alert informeert de bestuurder als de auto onbedoeld verandert van rijstrook. Deze tweestaps-waarschuwing detecteert eerst het slingeren en waarschuwt de bestuurder met een geluid en een bericht om 'Voorzichtig te rijden'. Het systeem geeft een aanvullende waarschuwing en het bericht 'Gevaarlijk rijgedrag' zodra vier keer slingeren is gedetecteerd. Coffee Break Alert adviseert de bestuurder om een pauze te nemen na 2 uur ononderbroken rijden bij meer dan 65 km/u en dat advies wordt elk uur herhaald wanneer er geen pauze wordt genomen.
Speed Limit Recognition leest de snelheidslimiet van de verkeersborden en geeft deze weer op het Citroën Head-Up Display. Dit slimme systeem maakt gebruik van zowel de snelheidslimieten die bekend zijn in het navigatiesysteem, maar kan ook tijdelijke snelheidslimieten registreren. De Cruise Control met snelheidsbegrenzer stelt de bestuurder in staat om de snelheid af te stemmen op de geldende maximale snelheid.
De Electric Parking Brake (EPB) wordt automatisch geactiveerd wanneer de motor stopt en wordt automatisch vrijgegeven wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt. De bestuurder kan de EPB ook handmatig bedienen via een schakelaar in de middenconsole. Hill Start Assist houdt de auto op de rem gedurende enkele seconden op hellingen van meer dan 3 procent om ongewenst achteruit rollen te voorkomen.
Intelligent Beam-koplampen schakelen automatisch van grootlicht naar dimlicht wanneer naderende voertuigen worden gedetecteerd.
Parkeersensoren achter waarschuwen de bestuurder met geluidssignalen voor de nabijheid van obstakels tijdens achteruit rijden. De achteruitrijcamera wordt geactiveerd wanneer de achteruitversnelling wordt ingeschakeld en informeert de bestuurder via een projectie op het 10,25-inch scherm (indien aanwezig).
4 – WAAR VOOR JE GELD
- De ë-C3 met 320 km actieradius wordt aangeboden tegen een eerlijke en aantrekkelijke prijs: € 23.300 (fiscale waarde) / € 24.290 (inclusief belastingen en rijklaarmaakkosten). Het is de missie van Citroën om volledig elektrische mobiliteit toegankelijk te maken voor iedereen.
- Citroën heeft een overzichtelijke line-up voor de ë-C3 met twee rijk uitgeruste versies: You en Max.
- Een Citroën ë-C3 met een range van 200 km is gepland voor 2025 met een prijs vanaf € 19.990 (fiscale waarde) / € 20.980). (inclusief belastingen en rijklaarmaakkosten).
NIEUW PLATFORM VOOR BETERE KOSTENEFFICIËNTIE
Het platform van de nieuwe ë-C3 is speciaal ontworpen om volledig elektrische aandrijflijnen te accommoderen. Deze Citroën is gebouwd op een versie van het zeer breed inzetbare Smart Car-platform van Stellantis. Dit heeft als groot voordeel dat Citroën de nieuwe ë-C3 betaalbaar kan houden. De prijzen beginnen bij € 23.300 (fiscale waarde) / € 24.290 (inclusief belastingen en rijklaarmaakkosten).
Laurence Hansen, Product and Strategy Director bij Citroën: "Ons wereldwijde Smart Car-platform is uiterst efficiënt en we benutten momenteel al de mogelijkheden ervan buiten Europa via regiospecifieke Citroën-modellen in markten zoals India en Zuid-Amerika. Het platform vormt het ideale startpunt voor de nieuwe Europese ë-C3. En hoewel het platform vanaf het begin is ontwikkeld voor volledig elektrische aandrijflijnen, is het flexibel genoeg om ook verbrandingsmotoren te huisvesten en als basis te dienen voor grotere en kleinere voertuigen, waaronder SUV's."
Het vereenvoudigen van de aankoopervaring voor klanten was een belangrijke wens van Citroën. Op veel Europese markten wordt de volledig nieuwe Citroën ë-C3 aangeboden tegen een eerlijke en nettoprijs. Prijzen beginnen bij € 23.300 (fiscale waarde) / € 24.290 (inclusief belastingen en rijklaarmaakkosten) voor de You-instapuitvoering.
Nicolas Monnot, Vice President Global Pricing and Performance bij Citroën: "Het kopen van een nieuwe auto kan voor de klant een enorme uitdaging worden als hij eerst de vaak enorme lijst van versies en opties moet begrijpen. Bij Citroën willen we het hele proces eenvoudiger en eerlijker maken met een slim aanbod wat betreft uitrustingsniveaus, en dat met transparantie in de prijsstelling."
De ë-C3 is beschikbaar in Europa in twee goed uitgeruste uitvoeringen - You en Max.
De You-uitvoering, de instapversie van de ë-C3, wordt geleverd met een rijke standaarduitrusting. Deze uitvoering omvat onder meer LED-koplampen, Citroën Advanced Comfort® Suspension, Active Safety Brake (noodremsysteem), nieuw Citroën Head-Up Display-systeem, 'My Citroen Play with Smartphone Station' voor infotainment, elektrisch bedienbare buitenspiegels, automatische verlichting, parkeersensoren achter, achterklepspoiler, cruisecontrol, handmatige airconditioning en 6 airbags.
Het topmodel is de Max-uitvoering met 17-inch diamantgeslepen lichtmetalen wielen, Citroëns two-tone lak met contrasterend dak, decoratieve dakrails, skidplates vóór en achter, 10,25-inch kleurendisplay met touchscreen en smartphone-mirroring, Citroën Advanced Comfort® Seats, automatische ruitenwissers, elektrisch inklapbare en verwarmde buitenspiegels, een stuurwiel met lederlook, in 60/40-verhouding neerklapbare achterbank en verstelbare bestuurdersstoel, LED-achterlichten, privacy glass achter, TEP/stoffen stoelbekleding, automatische airconditioning, 3D-navigatie, draadloos opladen, achteruitrijcamera, automatische dimmende achteruitkijkspiegel en elektrische ramen achter.
De ë-C3 is verkrijgbaar in 5 onderscheidende en hoogwaardige carrosseriekleuren: Polar White, Montecarlo Blue, Elixir Red, Mercury Grey en Perla Nera Black. De voor de Citroën C3 kenmerkende contrasterende dakkleur wordt aangeboden in zwart of wit als standaarduitrusting op de Max-uitvoering, waarbij de scheiding op de C-stijl keurig de scherpe lijn in het plaatwerk volgt.
5 – GEDURFD DESIGN MET NIEUWE IDENTITEIT
- De nieuwe designtaal van Citroën is voor het eerst te zien op een productieauto: het grote nieuwe ovale logo met een nieuwe interpretatie van de Citroën-'chevrons'.
- De Citroën ë-C3 is groter en gedurfder en introduceert met trots de nieuwe Citroën-designtaal, die voor het eerst werd getoond met het Citroën Oli studiemodel uit 2022.
De vierde generatie van de Citroën C3 is volledig opnieuw ontworpen met een frisse, assertieve uitstraling die het gedurfde nieuwe merkdesign van Citroën belichaamt. Deze nieuwe designtaal werd voor het eerst gepresenteerd met de Citroën Oli, een studiemodel uit 2022. Die viel op door een gedurfd samenspel van verticale en horizontale elementen.
Dat design tekent zich nu af in het hogere, meer verticale front van de nieuwe ë-C3 met in het midden een groot nieuw ovaal merklogo, dat extra wordt geaccentueerd door de zwarte horizontale roosters aan weerszijden. Het opvallende design van de roosters is een speelse interpretatie van de Citroën-chevrons.
De motorkap is kort, hoog en horizontaal. De lichtreflectie biedt contrast met het meer verticale vooraanzicht. De motorkap leidt naar een grote voorruit die de auto meer volume geeft en het gevoel van bescherming benadrukt.
In het zijprofiel sluit de schouderlijn aan op de nieuw vormgegeven verlichting en op subtiele vouwen in de deurpanelen die voor een spannend beeld zorgen wanneer het licht erop valt.
De kenmerkende identiteit van de ë-C3 wordt voortgezet aan de achterzijde met onder meer een horizontale glanzend zwarte sierstrip met hetzelfde chevron-geïnspireerde patroon dat ook op de voorzijde gebruikt is en met het centraal gepositioneerde ovale Citroën-logo. De nieuwe achterlichtunits bestaan uit twee horizontale en één verticale lens, overeenkomstig de lichtsignatuur van de koplampen. Onder de achterklep is een krachtig ogende bumper te zien die is afgeplat op de buitenste hoeken om de aerodynamica te verbeteren en de assertieve houding van de auto verder te benadrukken.
Doordat de wielen op de hoeken van de auto zijn geplaatst wordt de rijstabiliteit verhoogd en krijgt de ë-C3 tegelijkertijd een solide indruk, ondanks zijn compacte buitenmaten van 4,01 m lengte en 1,76 m breedte.
Pierre Leclercq, Hoofd van Design bij Citroën: "We geloven dat de nieuwe, volledig elektrische Citroën ë-C3 een gamechanger is in het B-segment, omdat we hebben geluisterd naar wat klanten het meest waarderen in SUV's en de beste voordelen van deze kenmerken hebben geïntegreerd in het hogere en doelgerichtere ontwerp van de auto. Dus hoewel de auto in de lengte en breedte vergelijkbaar is met de voorgaande C3-generatie, hebben we hem 100 mm hoger gemaakt voor een krachtiger indruk en grotere aanwezigheid op de weg, met als extra voordelen een grotere bodemvrijheid en een hogere zitpositie. Zo voelen de bestuurder en de passagiers zich comfortabeler bij het rijden over hobbelig wegdek, drempels en stoepranden in de stadsstraten van vandaag."
Citroën hanteert voor de nieuwe ë-C3 de prijs van € 23.300 in Frankrijk, Duitsland, België, Nederland, Oostenrijk en Portugal, tegen de omgerekende prijs in zloty voor Polen en tegen hetzelfde prijs plus eventuele registratiekosten voor Italië en Spanje.
EUROPEES PRODUCT
De volledig nieuwe ë-C3 is de eerste volledig elektrische B-segmenter die door een Europese fabrikant in Europa wordt ontworpen, geproduceerd en wordt aangeboden in deze prijsklasse. Hij is ontworpen in Citroëns designstudio in de Stellantis Automotive Design Network-faciliteit in Velizy-Villacoublay, nabij Parijs en zal worden geproduceerd in Europa in de Stellantis-fabriek in Trnava, Slowakije.
Citroën verwacht dat de nieuwe ë-C3 in de automarkt de toon zet voor in Europa ontworpen en gebouwde B-segment hatchbacks, met name als het gaat om het aanbieden van betaalbare elektrisch aangedreven modellen. In dat opzicht is de komst in 2025 van de versie met een range van 200 km helemaal goed nieuws voor kopers die voor een nog lagere prijs elektrisch willen rijden.
De nieuwe ë-C3 is de voorloper van een reeks nieuwe modellen die een belangrijke rol gaan spelen bij het versterken van de Europese productlijn en merkwaarden van Citroën en het verder versterken van de competitieve positie in het hart van de markt.
Thiery Koskas, CEO van Citroën: "Onze missie is om het marktaandeel van Citroën in Europa uit te bouwen naar minstens 5 procent. De toevoeging van de betaalbare nieuwe, volledig elektrische ë-C3 aan ons portfolio is een belangrijke stimulans om dat doel te bereiken. De volledig nieuwe ë-C3 speelt ook een belangrijke rol bij het verder versterken van het elektrificatieprogramma van Citroën, als aanvulling op de komst van onze nieuwe uitgebreide ë-C4 en ë-C4X modellen, evenals de unieke mobiliteitsoplossing die de Citroën Ami is."
De volledig nieuwe Citroën ë-C3 komt in de showrooms in het tweede kwartaal van 2024.