Ontdek de wereld van Citroën's e-Mobility en Easy Electric Life

Het geëlektrificeerde aanbod van Citroën: 100% elektrisch, plug-in hybrid & hybrid

WAAROM KIEZEN VOOR EEN ELEKTRISCHE AUTO?

100% elektrisch

Nul uitstoot

Geniet van stil, soepel rijplezier met nul uitstoot.

Plug-in hybrid 

Veelzijdig
Hoe u rijdt, dat bepaalt u zelf - elektrisch in het stadsverkeer of benzine op de langere afstanden.

Hybrid

Efficiënt met brandstof

 Lagere brandstofkosten, minder uitstoot en dynamisch rijplezier - alles zonder laadkabel.

WAAROM KIEZEN VOOR EEN 100% ELEKTRISCHE AUTO?

Fully electric vehicles offer unparalleled advantages

Nul uitstoot

Een elektrische auto stoot geen CO2 uit, gunstig voor een schonere toekomst.

Kostenefficiënt

Bespaar op onderhoud en op de brandstofkosten wanneer u thuis of bij een openbaar laadpunt laadt.

 

Kostenefficiënt    TIJDELIJK BUTTON UITTTTTTTTTTTTTTTTTTTT

Bespaar op onderhoud en op de brandstofkosten wanneer u thuis of bij een openbaar laadpunt laadt.

 

Rijplezier

Geniet van een stille en comfortabele rijervaring met snelle acceleraties voor meer rijplezier.

Meer gemoedsrust

Met tot 8 jaar of 160.000 km garantie op het batterijpakket dankzij Citroën We Care, was de overstap naar elektrisch rijden nog niet zo aantrekkelijk.

DAGELIJKS RIJPLEZIER MET EEN ELEKTRISCHE AUTO

De Citroën Easy Electric-ervaring bestaat uit een reeks diensten, ontwikkeld met onze partner Free2Move Charge, die uw leven dagelijks makkelijker maken.
Eenvoudig opladen

 (100% elektrisch & plug-in hybrid)

 

Laad 's nachts eenvoudig uw auto op met uw eigen wallbox thuis en sluit hem overdag aan bij een openbaar laadpunt.

Eenvoudig opladen

(100% elektrisch & plug-in hybrid)

 

Laad 's nachts eenvoudig uw auto op met uw eigen wallbox thuis en sluit hem overdag aan bij een openbaar laadpunt.

 

Uw route plannen

 (100% elektrisch)

 

Een lange rit plannen is eenvoudig met e-ROUTES, een mobiele navigatieapp die rekening houdt met laadstops onderweg.

Uw route plannen

(100% elektrisch)

 

Een lange rit plannen is eenvoudig met e-ROUTES, een mobiele navigatieapp die rekening houdt met laadstops onderweg.

Opladen voor professionals

(100% elektrisch en plug-in hybrid)

 

Ontdek ons brede aanbod in wallboxes en geavanceerde, kostenbesparende laadoplossingen ontwikkeld met Free2Move Charge Business.

Opladen voor professionals

(100% elektrisch en plug-in hybrid)

 

Ontdek ons brede aanbod in wallboxes en geavanceerde, kostenbesparende laadoplossingen ontwikkeld met Free2Move Charge Business.

Ga overal heen

Profiteer van Europa's grootste laadnetwerk dat dagelijks in ontwikkeling is.

OVERSTAPPEN NAAR 100% ELEKTRISCH RIJDEN? SIMPEL!

Denkt u na over de overstap naar elektrisch rijden? Zo maken wij de overstap eenvoudig.

Optimaliseer de laadtijden

 Ontdek hoe u uw laadsessies optimaliseert met slimme tips om de laadtijd te verkorten en de efficiëntie te maximaliseren.

 

Maximaliseer de actieradius en de levensduur van het batterijpakket

Alles wat u moet weten over het rijbereik van uw toekomstige elektrische auto en tips om de accu gezond te houden.

 

Bespaar op kosten en onderhoud

Ontdek hoe u door over te stappen op een elektrisch voertuig en de beschikbare stimuleringsmaatregelen kunt besparen op onderhouds- en eigendomskosten.

FAQ

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

Lorem ipsum ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

 

WOORDENLIJST

AC (wisselstroom)
Wisselstroom (AC), opgewekt door elektriciteitscentrales en gedistribueerd via het openbare elektriciteitsnet, is de meest voorkomende vorm van elektriciteit. 
Hoewel batterijen in elektrische voertuigen energie opslaan als gelijkstroom (DC), wordt AC gebruikt voor het opladen via huishoudelijke stopcontacten of standaardlaadstations. De ingebouwde lader zet wisselstroom om in gelijkstroom om de batterij van stroom te voorzien. De laadsnelheid wordt gemeten in kilowatt (kW).

AC-opladen

Dit is de meest gebruikelijke oplaadmethode voor elektrische voertuigen, waarbij gebruik wordt gemaakt van wisselstroom (AC). AC-laden is langzamer dan DC-snelladen, maar is wijdverspreider en kan op veel locaties worden gevonden, ook thuis of op het werk.

Batterij

De batterij van een elektrisch voertuig is het onderdeel dat de energie opslaat en herverdeelt die nodig is om de motor(en) van stroom te voorzien. Het bestaat uit elektrochemische cellen die energie opslaan in de vorm van elektriciteit. De capaciteit wordt gemeten in kilowattuur (kWh).

BEV

Een BEV (Battery Electric Vehicle) is een type elektrisch voertuig dat volledig wordt aangedreven door elektriciteit die in de batterij is opgeslagen. Het heeft geen interne verbrandingsmotor (ICE) en werkt uitsluitend met behulp van een elektromotor. De accu wordt opgeladen door het voertuig aan te sluiten op een elektrische voedingsbron.

Rem (B-modus)
Citroën-voertuigen zijn voorzien van een "B"- of "Brake"-modus om regeneratief remmen te activeren. U heeft de mogelijkheid om uit te rijden met minimale regeneratie in de "D"-modus (rijden), of u kunt de "B"-modus activeren voor een vast regeneratieniveau. Deze modus is vooral handig in steden, waar frequente stops de energieterugwinning helpen maximaliseren.

Laadkabel
Een laadkabel is een elektrische kabel die wordt gebruikt om een ​​elektrisch voertuig aan te sluiten op een laadpaal of stopcontact. De kabel is aan elk uiteinde voorzien van connectoren, die compatibel moeten zijn met zowel de poort van het voertuig als die van het laadstation. Nieuwe Citroën-voertuigen worden geleverd met een kabel. Afhankelijk van het voertuig kan het een kabel zijn die compatibel is met een huishoudelijk stopcontact (huishoudelijke kabel) of een kabel die aansluiting op een muurdoos of openbaar laadstation mogelijk maakt (type 2-kabel).
Bij snelle en ultrasnelle laadstations wordt de kabel bevestigd en geïntegreerd in de apparatuur. Hierdoor kan het voertuig met één handeling worden aangesloten en profiteren van een zeer hoog laadvermogen.

CCS

De CCS-stekker is een gecombineerde stekker voor AC en DC. Wisselstroom (AC) stroomt door het bovenste, ronde deel, terwijl gelijkstroom (DC) wordt overgedragen via de twee contacten in het onderste deel en ook wordt gebruikt voor opladen met hoog vermogen. Het wordt grotendeels in Europa gebruikt.

Cel

Een batterij bestaat uit verschillende cellen, dit kunnen kleine cilinders zijn die lijken op gewone batterijen of plaatjes zoals die in een smartphonebatterij. Deze cellen slaan elektriciteit op via chemische elementen. Ze worden vaak gegroepeerd in modules, die vervolgens in pakketten worden samengevoegd om de batterij te vormen, zoals Russische poppen.

Laadcurve

Het opladen van een elektrische auto gebeurt niet in een constant tempo, in tegenstelling tot het tanken van een brandstoftank. Het lijkt meer op het vullen van een waterfles: aanvankelijk is de stroom hoog, maar deze neemt geleidelijk af om overlopen te voorkomen. Dit is ook het geval bij snelladen voor elektrische voertuigen, waarbij de stroom aanzienlijk afneemt zodra de batterij voor 80% is opgeladen. Afhankelijk van het type laadstation en het laadniveau van de accu past de software van het voertuig het vermogen aan om oververhitting te beperken en de levensduur van de accu te verlengen. Elke fabrikant definieert zijn eigen laadcurve, met als doel een evenwicht te vinden tussen laadsnelheid en duurzaamheid van de batterij.

Opladen van 0 tot 80%

Tussen 0% en 80% van zijn capaciteit kan de accu van een elektrische auto over het algemeen met hoog vermogen opladen. Daarnaast wordt de laadsnelheid aanzienlijk verlaagd vanwege fysieke beperkingen. Je kunt dit vergelijken met het vullen van een waterfles: de kraan staat volledig open als de fles leeg is, maar wordt geleidelijk gesloten naarmate deze dichter bij de hals komt om overlopen te voorkomen. Dit is de reden waarom fabrikanten vaak de nadruk leggen op de "laadsnelheid van 0 tot 80%", vooral bij snelle en ultrasnelle laders.

Oplaadmodi

Mode 2-kabels zijn ontworpen om een ​​elektrisch voertuig aan te sluiten op een standaard huishoudelijk stopcontact. Deze kabels zijn uitgerust met een ingebouwde bedieningskast die de veiligheid tijdens het opladen garandeert door de stroom automatisch uit te schakelen in geval van oververhitting of overbelasting.
Met een Mode 3-kabel kunt u rechtstreeks verbinding maken met een wallbox of een openbaar laadpunt, waardoor het laadvermogen wordt verhoogd tot 7,4 kW of 11 kW, afhankelijk van het gekozen voertuig. Modus 4 is voor ultrasnel opladen met behulp van gelijkstroom (DC) om de accu van de auto rechtstreeks op te laden. Het wordt doorgaans gebruikt bij openbare snellaadstations, zoals die op parkeerterreinen en langs snelwegen.

Oplaadvermogen

Laadvermogen is het werkelijke elektrische vermogen dat wordt gebruikt om de accu van de auto op te laden via een stopcontact of laadstation, gemeten in kW. Hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller de batterij oplaadt. Het werkelijke laadvermogen kan echter lager zijn dan het maximale vermogen van het station, omdat het systeem van de auto dit beperkt om de duurzaamheid van de accu te beschermen, rekening houdend met factoren als temperatuur en andere omstandigheden.

Oplaadpunt

Een laadstation is een plek waar geëlektrificeerde voertuigen hun batterijen kunnen opladen. Deze stations leveren elektrische stroom via verschillende soorten connectoren en zijn te vinden in verschillende omgevingen, zoals openbare ruimtes, parkeerterreinen, huizen en bedrijven. Ze kunnen AC of DC zijn en kunnen met verschillende snelheden worden opgeladen, afhankelijk van het type stroom, het geleverde vermogen, de laadsnelheid van de auto en het aantal oplaadpunten dat op een bepaald moment op dat station wordt gebruikt.

Oplaadtijd

De oplaadtijd verwijst naar de tijd die nodig is om de accu van een elektrisch voertuig op te laden. De werkelijke oplaadtijden en -snelheden variëren afhankelijk van het voertuig, het type laadstation dat wordt gebruikt (binnenlands of openbaar) en factoren zoals de laadstatus (SOC), wanneer het opladen begint, het rijgedrag en de duur vóór het opladen (wat de accutemperatuur beïnvloedt) en andere variabelen.

DC (gelijkstroom)

Elektriciteit bestaat in twee vormen: wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC). Gelijkstroom is de stroom die in de batterij is opgeslagen. 
Gelijkstroom wordt geproduceerd door de wisselstroom (AC) die door het openbare elektriciteitsnet wordt geleverd, om te zetten. Deze ombouw vindt plaats via een omvormer die in het snellaadstation is ingebouwd. Als gevolg hiervan wordt gelijkstroom rechtstreeks aan de accu geleverd, waarbij de ingebouwde lader van het voertuig wordt omzeild, waardoor veel sneller opladen mogelijk is.

DC-opladen

DC-laden verwijst naar het proces waarbij een elektrisch voertuig wordt opgeladen met behulp van gelijkstroom (DC). DC-laden is sneller dan AC-laden en kan worden gedaan bij gespecialiseerde snellaadstations, meestal te vinden in de buurt van snelwegen. Gelijkstroom wordt met hoog vermogen direct in de accu opgeslagen, waardoor de oplaadtijden aanzienlijk worden verkort. DC-snellaadstations komen echter minder vaak voor en brengen doorgaans extra kosten met zich mee.

Huishoudelijk stopcontact

Een huishoudelijk stopcontact is een standaard huishoudelijk stopcontact. Een elektrische auto opladen via een huishoudelijk stopcontact is mogelijk, maar niet ideaal. Deze stopcontacten, die vaak in woningen te vinden zijn, leveren weinig stroom voor een elektrisch voertuig, waardoor het laadproces erg tijdrovend is. Bovendien is een huishoudelijk stopcontact niet altijd goed geaard, voldoende gekalibreerd of voldoende aangesloten op het elektrische paneel om aan de veiligheidseisen van een elektrische auto te voldoen. Als u niet zeker bent over de kwaliteit van uw elektrische systeem, kunt u het beste uw voertuig niet op deze manier opladen en een professional raadplegen.

Eco-modus 

De Eco-modus is een functie die de actieradius van een elektrische auto optimaliseert door het vermogen van de motor te beperken en het verbruik van energie-intensieve elementen zoals airconditioning of verwarming te verminderen. Het wordt met name aanbevolen om deze rijmodus te gebruiken tijdens stadsritten, waarbij acceleraties niet het volledige vermogen van de elektromotor vereisen.

Eco-rijden

Elektrische auto’s zijn bijzonder gevoelig voor de verschillende rijgewoonten van de bestuurder. Rustig en anticiperend rijden vermindert het energieverbruik aanzienlijk en vergroot daarmee de actieradius.

Elektromotor

De elektromotor zet elektrische energie om in mechanische energie en omgekeerd. Hij biedt tal van voordelen ten opzichte van een verbrandingsmotor: meer rijplezier dankzij het direct beschikbare koppel, lage bedrijfskosten, geen uitstoot en een hoog rendement. Een elektromotor gebruikt bijna 95% van de beschikbare energie voor de voortstuwing, terwijl een verbrandingsmotor tot een derde van zijn energie kan verliezen door warmteafvoer.

Groene energie

Groene energie is afkomstig van hernieuwbare natuurlijke hulpbronnen die bij gebruik niet uitgeput raken en weinig tot geen vervuiling veroorzaken. In tegenstelling tot fossiele brandstoffen hebben groene energiebronnen een minimale impact op de uitstoot van broeikasgassen en worden ze als milieuvriendelijker beschouwd.

Warmtepomp

Omdat de warmte die alleen door de elektromotor wordt gegenereerd onvoldoende is om de cabine te verwarmen, wordt een warmtepomp gebruikt. Met behulp van een compressor comprimeert hij het gas dat aanwezig is in verschillende voertuigonderdelen, waardoor de temperatuur aanzienlijk stijgt. Het systeem vangt deze warmte vervolgens op en stuurt deze naar de ventilatieopeningen om het interieur te verwarmen. De warmtepomp vermindert het elektriciteitsverbruik aanzienlijk en maximaliseert het rijbereik, vooral bij buitentemperaturen onder de 15°C.

kW

De kilowatt (kW) is de eenheid die wordt gebruikt om het vermogen van elektrische apparatuur te meten. Bij elektrische voertuigen wordt kW gebruikt om zowel het vermogen van de elektromotor als de laadsnelheid van de accu te meten. De Citroën ë-C4 heeft bijvoorbeeld een motor die 100 kW vermogen levert, terwijl een snellaadstation een vermogen van 100 kW kan hebben, wat betekent dat hij de accu van een elektrisch voertuig kan opladen met een snelheid van maximaal 100 kilowatt. Eén kilowatt is gelijk aan 1.000 watt. Deze eenheid kan ook worden omgezet in pk's, waarbij 100 kW overeenkomt met ongeveer 136 pk.

kWh

Het kilowattuur (kWh) is een meeteenheid voor elektriciteit, die de energie vertegenwoordigt die is opgeslagen in een batterij, wordt geleverd via opladen of wordt verbruikt tijdens een reis. 
De hoeveelheid energie die in de batterij is opgeslagen, is een sleutelfactor bij het bepalen van de actieradius van een elektrisch voertuig. Hoe groter de batterijcapaciteit, hoe meer energie er kan worden opgeslagen. De kWh is ook van cruciaal belang bij het berekenen van de kosten voor het opladen van een elektrisch voertuig, omdat laadstations vaak opladen op basis van de hoeveelheid verbruikte energie, gemeten in kilowattuur.

kWh/100 km

Dit is een standaardmaat voor het gemiddelde energieverbruik van een elektrisch voertuig over 100 kilometer. Het is het elektrische voertuigequivalent van ‘liters (benzine of diesel) per 100 kilometer’. 15 kWh/100 km betekent bijvoorbeeld dat het voertuig gemiddeld 15 kWh elektriciteit verbruikt om 100 kilometer af te leggen.

LFP

LFP staat voor Lithium-IJzerfosfaat. Het verwijst naar een batterijtechnologie. In een elektrisch voertuig is de batterij het meest cruciale, omvangrijke en dure onderdeel. Sommige autofabrikanten, waaronder Citroën, gebruiken nu twee soorten chemicaliën: aan de ene kant nikkel-mangaan-kobalt (NMC) en aan de andere kant lithiumijzerfosfaat (LFP). De LFP-chemie biedt verschillende voordelen, waaronder verhoogde veiligheid, verbeterde levensduur en lagere kosten.

Levenscyclusanalyse

De levenscyclusanalyse is een uitgebreide analyse van de levenscyclus van een voertuig, vanaf de productie tot het gebruik en het einde van de levensduur. In het geval van elektrische auto’s benadrukt de vergelijking met thermische voertuigen hun rol in de transitie naar schonere mobiliteit. De levenscyclus van een elektrisch voertuig bestaat uit vijf verschillende fasen: winning van grondstoffen, productie van het voertuig en de batterij, transport van de productielocatie naar het land van bestemming, gebruik en ten slotte het einde van de levensduur van het voertuig, samen met de tweede levensduur van de batterij. De conclusie is duidelijk: in 2023 schatte de NGO Transport & Environment dat elektrische auto’s die in Europa in omloop zijn, 63% minder CO2 uitstoten dan hun thermische tegenhangers.

MHEV

Milde hybride elektrische voertuigen (MHEV’s) combineren een elektromotor op batterijen met een conventionele benzine- of dieselmotor om het brandstofverbruik te verbeteren en de uitstoot te verlagen, allemaal zonder dat extern opladen nodig is.

Nm

De Newtonmeter is een meeteenheid voor het motorkoppel, ongeacht de energiebron. Bij elektrische auto's wordt het koppel direct geleverd, waardoor een snelle acceleratie mogelijk is.

NMC

NMC staat voor Nikkel Mangaan Kobalt. Het verwijst naar een batterijtechnologie. In een elektrisch voertuig is de batterij het meest cruciale, omvangrijke en dure onderdeel. Sommige autofabrikanten, waaronder Citroën, gebruiken nu twee soorten chemicaliën: aan de ene kant nikkel-mangaan-kobalt (NMC) en aan de andere kant lithiumijzerfosfaat (LFP). NMC-batterijen worden veel gebruikt in elektrische voertuigen vanwege hun hoge energiedichtheid, waardoor meer energie kan worden opgeslagen in een kleinere ruimte, wat resulteert in een beter bereik.

Ingebouwde lader (OBC)

De boordlader, ook wel AC/DC-converter genoemd, is een apparaat dat in elk elektrisch voertuig is geïntegreerd. De belangrijkste functie ervan is het omzetten van wisselstroom (AC), de standaard voor het elektriciteitsnet in Frankrijk, in gelijkstroom (DC), de vorm waarin elektriciteit wordt opgeslagen in de accu van het voertuig. Dankzij dit onderdeel is het mogelijk om het elektrische voertuig op te laden via een laadstation of een stopcontact in huis. De laadsnelheid is afhankelijk van het vermogen van de stroombron, de gebruikte kabel en het conversievermogen van de ingebouwde lader.

PHEV

Een plug-in hybride voertuig (PHEV) is een hybride auto met een accupakket dat kan worden aangesloten op het stopcontact om hem op te laden. PHEV’s hebben zowel een benzine- of dieselverbrandingsmotor als een elektromotor. Het accupakket dat de motor van een PHEV aandrijft, is echter groter dan dat van een standaard hybride, en dit betekent dat de auto langer alleen op puur elektrische energie kan rijden.

Voor conditionering

Met voor conditionering kunnen eigenaren van elektrische voertuigen de cabine van tevoren verwarmen of koelen. Deze functie kan rechtstreeks vanuit de auto of op afstand via de MyCitroën-app worden geactiveerd of gepland. In de winter biedt preconditioning twee belangrijke voordelen: de bestuurder stapt in een voorverwarmde auto en de actieradius van de accu wordt geoptimaliseerd door de impact van koude temperaturen te verminderen. In de zomer of tijdens extreme hitte ventileert het airconditioningsysteem de cabine voor meer comfort. Wanneer het voertuig is aangesloten op het stopcontact, haalt de preconditioning stroom uit het stopcontact, waardoor de accu-energie wordt behouden voor de reis.

Bereik

De actieradius van een elektrisch voertuig verwijst naar de afstand die deze kan afleggen tussen twee volle acculadingen. Deze actieradius wordt beoordeeld volgens het WLTP-protocol (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), dat in de meeste landen wordt gebruikt. De werkelijke actieradius kan echter door verschillende factoren worden beïnvloed, zoals de rijomstandigheden (weg, snelheid), het gebruik van airconditioning of de buitentemperatuur.

Regeneratief remmen

Regeneratief remmen is een van de belangrijkste voordelen van elektrische auto's. Het omvat het opvangen van de kinetische energie die wordt gegenereerd tijdens het remmen en vertragen om de batterij gedeeltelijk op te laden en tegelijkertijd de slijtage van de remblokken te verminderen. Door modus B te selecteren wordt het motorremeffect vergroot voor een grotere energieterugwinning.

Versterkte aansluiting

Een versterkt stopcontact is een gespecialiseerd stopcontact dat is ontworpen om hogere stroombelastingen aan te kunnen dan een standaard huishoudelijk stopcontact, waardoor het een gebruikelijk alternatief is voor het opladen van elektrische voertuigen thuis als er geen wallbox is geïnstalleerd. Het is doorgaans goedkoper en eenvoudiger te installeren dan een wallbox, maar lagere laadsnelheden (tot 3,7 kW) betekenen dat het na verloop van tijd duurder kan worden vanwege de langere oplaadduur. Bovendien is een speciale oplaadkabel vereist.

RFID-oplaadkaart

Elk laadpalennetwerk heeft een eigen abonnementskaart. Als u niet meerdere abonnementskaarten wilt meenemen, zijn er mobiliteitsoperatorkaarten die 'interoperabel' zijn, wat betekent dat ze met verschillende netwerken kunnen worden gebruikt. Dat is het geval bij Free2Move Charge, onze partner voor laadoplossingen.

Eenfasig versus driefasig

Wisselstroom (AC) uit het openbare net kan in eenfasige of driefasige vorm aan woningen worden geleverd. In de meeste landen ontvangt de overgrote meerderheid van de huishoudens eenfasige stroom. Driefasige stroom is gereserveerd voor huizen, bedrijven en industrieën met een hoog verbruik. Om er toegang toe te krijgen, heb je een aangepaste elektrische installatie, een specifieke meter en een bijbehorend abonnement nodig. Driefasige stroom maakt de installatie mogelijk van een wallbox met een vermogen van meer dan 7 kW, waardoor een elektrische auto sneller kan worden opgeladen. Het voertuig moet echter uitgerust zijn met een ingebouwde lader die compatibel is met driefasige stroom. Anders laadt hij alleen op bij een lager vermogensniveau.

SoC (laadstatus)

De SoC (State of Charge) verwijst naar de hoeveelheid resterende lading in de batterij, meestal weergegeven als een percentage, variërend van 0% (volledig ontladen batterij) tot 100% (volledig opgeladen batterij). Het is in wezen het elektrische voertuig-equivalent van een brandstofmeter.

SoH (gezondheidstoestand)

De SoH verwijst naar de gezondheidstoestand van een batterij en is de belangrijkste indicator die het degradatieniveau meet. Uitgedrukt als een percentage evalueert de SOH de mate van slijtage van de accu van een elektrische auto. Deze wordt berekend door de maximale capaciteit van de accu op een bepaald moment te vergelijken met de maximale capaciteit toen deze nieuw was. Als u een verlengde garantie of een onderhoudscontract afsluit, ontvangt u een document waarin de staat van uw accu wordt vermeld.

TCO (totale eigendomskosten)

De Total Cost of Ownership (TCO) vergelijkt de kosten van het bezit en gebruik van een voertuig in de loop van de tijd, waarbij rekening wordt gehouden met de aankoopprijs, brandstof/opladen, onderhoud en financiering. Hoewel de initiële kosten van een elektrisch voertuig hoger zijn dan die van een voertuig met een verbrandingsmotor, helpen stimuleringsmaatregelen van de overheid deze kosten te verminderen, en elektrische voertuigen hebben over het algemeen lagere bedrijfskosten als gevolg van goedkopere elektriciteit en minder onderhoud. Bovendien hebben elektrische auto’s de neiging langzamer in waarde te stijgen, omdat er steeds meer vraag naar is, in tegenstelling tot benzine- of dieselauto’s, die in de nabije toekomst zullen worden uitgefaseerd.

Totaal (geïnstalleerd) vermogen

De totale capaciteit van een batterij verwijst naar de maximale hoeveelheid energie die deze kan opslaan om prestaties en betrouwbaarheid op de lange termijn voor de klant te garanderen. Deze waarde wordt gemeten in kWh. Met andere woorden: de totale capaciteit vertegenwoordigt de volledige energie die in de batterij is opgeslagen, terwijl de bruikbare capaciteit de hoeveelheid energie is die beschikbaar is om te rijden.

Reisplanner

De Reisplanner is een waardevol hulpmiddel voor lange ritten in een elektrische auto. Het maakt gebruik van algoritmen om geoptimaliseerde routes voor te stellen op basis van de afstand en beschikbare oplaadpunten onderweg. Wanneer ze zijn verbonden met het voertuig, zoals met de e-Routes-app van Citroën, kunnen deze tools het realtime energieverbruik in rekening brengen en de oplaadlocaties en -duur tijdens de reis aanpassen.

Schildpadmodus

Schlipadmodus (Turtle Mode) is een functie die specifiek is voor elektrische voertuigen en is ontworpen om u te helpen wanneer de batterij van uw EV bijna leeg is. In plaats van plotseling te stoppen en je op de snelweg te laten stranden, schakelt je voertuig automatisch de Turtle-modus in. Dit zal resulteren in een dramatische vermindering van het vermogen en de snelheid die u kunt behouden, maar het zal u wel in staat stellen veilig te stoppen. De schildpadmodus wordt automatisch geactiveerd wanneer de accu van de auto bijna leeg is. Tegen die tijd heeft uw auto u voldoende akoestische en visuele signalen gegeven om u te laten weten dat uw accu bijna leeg is.

Type 2

De Type 2-connector is de standaardstekker voor het opladen van elektrische voertuigen in Europa, compatibel met de meeste EV's en openbare laadstations. Het ondersteunt enkelfasig en driefasig AC-laden. Hij staat bekend om zijn veiligheidskenmerken en betrouwbaarheid en wordt veel gebruikt voor efficiënt opladen. Ze hebben een ovale vorm en zeven pinnen.

Type E/F

Type E/F-stopcontacten zijn standaard stopcontacten die in veel Europese landen worden gebruikt en werken op 230 V en maximaal 16 A. Ze worden vaak gebruikt voor huishoudelijke apparaten en het opladen van elektrische voertuigen, hoewel het opladen langzaam gaat.

Bruikbare capaciteit

De bruikbare capaciteit verwijst naar de hoeveelheid energie in de batterij die daadwerkelijk kan worden gebruikt. Het bepaalt de werkelijke afstand die een elektrisch voertuig kan afleggen op één lading. Deze waarde wordt gemeten in kWh. De bruikbare capaciteit kan worden beïnvloed door verschillende factoren, zoals temperatuur, leeftijd van de batterij en laad-/ontlaadcycli.

Wanddoos (Wallbox)

Een wallbox is een speciaal laadstation dat thuis of op de werkplek wordt geïnstalleerd om elektrische voertuigen (EV's) efficiënter op te laden dan een standaard stopcontact. Het laadt sneller op en biedt doorgaans een vermogen tussen 3,7 kW en 22 kW, afhankelijk van de opstelling. Wallboxen zijn veilig, gebruiksvriendelijk en vaak uitgerust met slimme functies zoals energiemonitoring en -planning.

WLTP

WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) is een wereldwijde standaard voor het meten van het brandstofverbruik, de CO₂-uitstoot en het rijbereik van voertuigen, inclusief elektrische auto's. Het simuleert rijomstandigheden in de echte wereld nauwkeuriger dan eerdere methoden en levert betrouwbaardere en vergelijkbare gegevens op. WLTP helpt consumenten inzicht te krijgen in de prestaties en actieradius van een voertuig onder normale rijscenario's.