CITROËN EN DUURZAME ONTWIKKELING
Rekening houden met het milieu, vanaf het ontwerp tot en met de recycling
De technici van Citroën zetten zich in om de impact van de auto's van het merk op het milieu bij elke fase van de levenscyclus zo veel mogelijk te beperken: lager verbruik, lagere uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen, verantwoord gebruik van grondstoffen, betere recyclebaarheid, enz. Citroën zet zich in om:
- Rekening te houden met het milieu, al vanaf het ontwerp van de producten en services;
- De principes van de kringloopeconomie in praktijk te brengen, met name door hergebruik en recycling van materialen.
ONTWERP
Elektrische auto's Citroën biedt een groot aantal elektrische modellen aan, van de AMI tot de ë-SpaceTourer. Bovendien zijn alle bedrijfsauto's van het merk nu in een elektrische uitvoering leverbaar. Stuk voor stuk toonbeelden van verantwoorde mobiliteit.
Steeds schonere motoren Citroën werkt continu aan de optimalisering van de benzine- en dieselmotoren, onder andere door veel modellen te voorzien van een Stop & Start-systeem en het roetfilter gecombineerd met het SCR-systeem.
Een nieuwe generatie automatische transmissies Het gamma efficiënte versnellingsbakken van Citroën is in 2018 uitgebreid met de 8-traps automatische transmissie EAT8. Deze transmissie zorgt voor een nog lager brandstofverbruik en biedt een rijplezier van topniveau.
GEBRUIK VAN GROENE MATERIALEN Een proactieve benadering
De "groene materialen" zijn in drie groepen onder te verdelen:
- Materialen van gerecycled kunststof;
- Natuurlijke materialen (hout, plantaardige vezels, enz.);
- Biomaterialen (polymeren die niet gemaakt zijn van aardolie maar van hernieuwbare grondstoffen).
Het gebruik van deze materialen biedt twee belangrijke voordelen:
- Beperking van het gebruik van kunststoffen met aardolie als grondstof;
- Stimulering van de ontwikkeling van de kunststofrecyclingsector, door de afzetmogelijkheden hiervan te vergroten.
Al sinds 2008 brengt Citroën een ambitieus plan voor het gebruik van groene materialen in praktijk. In 2018 was het aandeel van groene materialen in het totale gewicht aan polymeren van een auto ongeveer 30%. In 2007 was dit aandeel nog slechts gemiddeld 6%.
Met een combinatie van Mild Hybrid-uitvoeringen, plug-in hybrides en 100% elektrische auto's zal het Citroën-gamma in 2023 voor 70% zijn geëlektrificeerd. In 2025 zal dit percentage zijn opgelopen tot 100%.
NIEUWE CITROËN C5 AIRCROSS Voorbeeld van het gebruik van gerecyclede en natuurlijke materialen De Nieuwe Citroën C5 Aircross bestaat voor gemiddeld 31% uit gerecyclede of natuurlijke materialen.
Ongeveer 85 uit polymeren bestaande onderdelen bevatten gerecyclede en natuurlijke materialen, zoals hennepvezels voor de portierpanelen, gerecycled polyamide voor de ventilator, de filters en de interkoeler en gerecycled polyethyleen voor de vloerbekleding van de bagageruimte.
PRODUCTIE
Zo worden bij onze fabrieken delen van het terrein ingeplant met inheemse boomsoorten.
MILIEUVRIENDELIJKE BEWEIDING
Een ander initiatief is de milieuvriendelijke beweiding van grasvelden bij een aantal van onze productiefaciliteiten.
BIODIVERSITEIT
Onze productiefaciliteiten kunnen grotendeels zelfstandig de biodiversiteit op hun terrein beschermen.
BESCHERMING VAN DE NATUURLIJKE OMGEVING MILIEUBELEID VAN ONZE FABRIEKEN
Citroën zet zich in voor een beter milieu door:
- Bij te dragen aan de strijd tegen de opwarming van de aarde;
- De vervuiling van water en lucht zo veel mogelijk te beperken;
- De natuurlijke omgeving en de biodiversiteit te beschermen door het gebruik van natuurlijke hulpbronnen, met name water, te beperken;
- De productie van afvalstoffen te beperken en afval te recyclen.
Deze in 1996 opgestelde norm verplicht met name bewakings-, controle- en meetsystemen op te zetten en de effecten van de processen op het milieu te meten. Dit vereist een goede scholing van alle medewerkers.
AFTERSALES
Om het milieu beter te beschermen verplicht Citroën zich tot het volgende:
- De scheiding van afvalstoffen van auto's en de inzameling ervan door erkende bedrijven;
- Het voldoen van alle vestigingen aan de landelijke en Europese wetgeving;
- De traceerbaarheid van afvalstoffen en gebruikte onderdelen in het kader van de recycling ervan.
In 2009 was Citroën het eerste automerk waarvan Citroën-vestigingen het label "Autoecoclean" ontvingen van de onafhankelijke organisatie Autoéco. Dit label wordt toegekend aan dealers die de afvalstoffen van auto's correct scheiden en laten verwerken. Dit label stimuleert bedrijven om zich voor een langere periode in te zetten voor afvalscheiding.
- In het eerste jaar ontvangt de dealer het label "Autoecoclean Bronze".
- Als het bedrijf drie achtereenvolgende jaren aan de voorwaarden voldoet, wordt het label "Autoecoclean Silver" toegekend.
- Na nog eens twee jaar krijgt een dealer die nog steeds aan zijn verplichtingen voldoet het label "Autoecoclean Gold".
- En een dealer die 10 jaar lang aan zijn verplichtingen voldoet, ontvangt het label "Autoecoclean Platinum".
In 2014 was Citroën het eerste automerk waarvan dealerbedrijven het label "Autoecoclean Gold" ontvingen. En sinds 2019 neemt het aantal bedrijven met het "Autoecoclean Platinum"-label alsmaar toe.
Gereviseerde onderdelen Ook met ruildelen, onderdelen die een tweede leven hebben gekregen, draagt Citroën bij aan de bescherming van het milieu. Bij het reviseren van de door garagebedrijven vervangen onderdelen wordt een strenge procedure gehanteerd, waarbij aan dezelfde kwaliteitseisen moet worden voldaan als bij originele onderdelen.
U krijgt op elk gereviseerd onderdeel garantie.
RECYCLING
STAP 1: INNAME
De laatste eigenaar van de auto brengt de te slopen auto naar een erkend autodemontagebedrijf. Nadat de auto is geverifieerd, zal dit bedrijf het vrijwaringsbewijs afgeven.
STAP 2: VERWIJDEREN VAN SCHADELIJKE STOFFEN EN DEMONTEREN VAN ONDERDELEN
De accu en banden worden verwijderd. De airbags worden onklaar gemaakt. Ons partnerbedrijf tapt vervolgens de resterende brandstof en andere vloeistoffen van de auto af: motorolie, versnellingsbakolie, remvloeistof, koelvloeistof en koudemiddel van de airconditioning. Deze vervuilende stoffen worden vervolgens volledig gerecycled of hergebruikt via een specifiek recycle- en verwerkingstraject.
STAP 3: DEMONTAGE VOOR HERGEBRUIK
De volgende stap bestaat uit het demonteren van mechanische onderdelen, carrosseriedelen en elektrische of elektronische componenten die als gebruikte onderdelen kunnen worden verkocht of die gereviseerd kunnen worden. Als het economisch gezien rendabel is, worden tijdens deze stap ook materialen als kunststof en glas verwijderd om te worden gerecycled.
STAP 4: OPSLAG
Voor het milieu schadelijke materialen worden verzameld en vervolgens verzonden naar gespecialiseerde verwerkingsbedrijven om te worden gerecycled of vernietigd.
STAP 5: VERSNIPPERING
De van hun vervuilende stoffen ontdane sloopauto's worden in een shredder versnipperd tot deeltjes van enkele centimeters groot. Vervolgens vindt een eerste scheidingsstap plaats: met magneten worden deeltjes met ijzerhoudend metaal (staal) verzameld.
STAP 6: NA DE VERSNIPPERING
De versnipperde deeltjes worden via geautomatiseerde processen die gebruikmaken van de fysieke eigenschappen van het materiaal (magneten, wervelstromen, flotatie) van elkaar gescheiden zodat verschillende fracties van materialen worden verkregen.
STAP 7: RECYCLING, HERGEBRUIK EN STORT
De gesorteerde fracties van materialen worden gerecycled (metalen in staal-/metaalfabrieken, bepaalde kunststoffen in kunststoffabrieken) of verbrand waarbij de opgewekte warmte wordt gebruikt (cementindustrie, stadsverwarming, elektriciteitscentrales, enz.). Dankzij dit industriële proces kan meer dan 95% van het gewicht van een auto worden hergebruikt, gerecycled of nuttig worden gebruikt, waardoor slechts een zeer klein deel als afval moet worden gestort.
Daarom moeten alle Citroëns aan het einde van hun levensduur gratis van de laatste eigenaar worden overgenomen, mits aan bepaalde voorwaarden (die hieronder zijn vermeld) is voldaan.
Om ervoor te zorgen dat uw auto zo milieuvriendelijk mogelijk wordt gerecycled, hebben we onafhankelijke experts ingeschakeld. Ze controleren of de inname van auto's inderdaad plaatsvindt conform de wettelijke regels. Ze checken ook of onze partnerbedrijven voldoen aan alle wettelijke verplichtingen die aan recycling worden gesteld. Zo moeten bij alle bedrijven alle processen en documenten met betrekking tot de in- en uitgaande stromen voldoen aan de door Citroën gestelde eisen.
Om ervoor te zorgen dat alle producten van Citroën aan de recyclingeisen voldoen, volgen de R&D-teams procedures met betrekking tot recyclebaarheid en hergebruik.
Deze procedures worden ook door de toeleveranciers gebruikt en helpen bij het bepalen in hoeverre onderdelen en componenten van auto's kunnen worden gerecycled en hergebruikt.
De voorwaarden voor een duurzaam ontwerp zijn:
- Het selecteren van duurzame materialen
- Het vanaf de ontwerpfase rekening houden met het beperken van de milieu-impact van auto's
- Het vanaf de ontwerpfase rekening houden met het milieuvriendelijk demonteren van auto's.
De gratis inname van uw Citroën aan het einde van zijn levensduur is mogelijk als:
- De auto beschikt over maximaal 9 zitplaatsen of, in het geval van een bedrijfswagen, als de GVW lager is dan 3,5 ton;
- De auto in Nederland is geregistreerd;
- De belangrijkste onderdelen van de auto aanwezig zijn;
- De auto geen andere afvalstoffen dan die van de auto zelf bevat;
- De originele autopapieren samen met de auto worden ingeleverd.
ONTWERP
- Evaluatie van de levenscycli
- Selectie van duurzame materialen
PRODUCTIE
- Gebruik van gerecyclede materialen
GEBRUIK
- Beheer en verwerking van afvalstoffen bij de Erkend Reparateur
- Hergebruik en revisie van onderdelen
INNAME
- Inname van sloopauto's
- Verwijderen van schadelijke stoffen en demontage van onderdelen
- Toepassing van de Europese richtlijn
U ontvangt behalve het verplichte vrijwaringsbewijs ook alle andere documenten die u nodig hebt om uw auto bij instanties af te melden. U kunt uw oude auto dus met een gerust hart achterlaten, wetende dat hij op een milieuvriendelijke manier zal worden gedemonteerd.