12/08/2021
‘Wat kost elektrisch rijden?’ is een vraag die leeft. Niet alleen bij consumenten, maar ook bij onafhankelijke instanties en redacties. Los van elkaar deden Milieu Centraal en het AD onderzoek. Dat leidde tot conclusies waar je niet omheen kunt.
Milieu Centraal ziet zichzelf als praktische gids voor duurzame tips en adviezen. Daarmee wilt het consumenten helpen duurzame keuzes te maken. Niet verwonderlijk dus dat deze stichting met veel belangstelling naar elektrische mobiliteit kijkt én er onderzoek naar doet. Zo heeft Milieu Centraal de maandelijkse kosten van elektrisch rijden afgezet tegen die van rijden op benzine. Het uitgangspunt daarbij: een middenklasse model, waarmee vijf jaar lang 11.600 km per jaar wordt gereden. Op basis hiervan telde Milieu Centraal alle maandelijkse kosten (afschrijving, onderhoud/reparatie, verzekering, brandstofkosten en belasting) bij elkaar op. Voor een nieuw aangeschafte auto met benzinemotor kwamen die kosten per maand uit op € 697 euro. Voor een vergelijkbare auto, maar dan met elektrische aandrijving bedroeg het maandbedrag € 530 euro. Daarmee becijfert Milieu Centraal en passant dat de inzet van een EV per maand een kostenbesparing van € 167 oplevert. Over een heel jaar is dat ruim € 2.000.
De voordelige details van elektrisch rijden
Het AD publiceerde een uitgebreid artikel onder de kop ‘Dit zijn de werkelijke kosten van elektrisch rijden’. Daarbij stond een EV direct op achterstand vergeleken met een vergelijkbaar model met benzinemotor. De reden: de hogere aanschafprijs. Het AD geeft aan dat dit feitelijk geen issue is want: “het gaat er om wat een auto met verbrandingsmotor onderaan de streep kost ten opzichte van een EV.” Volgens het AD scoort een EV vanaf de aanschaf op álle punten. Zo is het onderhoud veel voordeliger (een EV heeft veel minder bewegende delen) en elektrisch rijden kent fiscale voordelen is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Maar hét voordeel zit hem in de energiekosten. De krant becijfert dat de brandstofkosten voor een auto met benzinemotor ‘door de bank genomen’ 12 cent per kilometer bedragen en dat je in een EV tussen de 3 en 7 cent aan stroom kwijt bent (de bandbreedte zit hem in de verschillende laadmogelijkheden van thuis tot snelladen). Als u toch al zonnepanelen thuis heeft, is de stroom voor de auto eigenlijk gratis. In het artikel rekent het AD ook concreet met een middenklasser, die 12.000 km per jaar rijdt. Daar komt uit dat de brandstofkosten voor die auto met benzinemotor per jaar € 1.425 bedragen (€ 118 per maand) en voor een dieselmodel € 900. De duurste manier van elektrisch rijden (uitsluitend laden bij publieke laadpunten) is al voordeliger met jaarlijkse laadkosten van € 800 (€ 67 per maand). Bij een mix van tuisladen, opladen bij publieke laadpunten en snelladen komen de jaarlijkse energiekosten uit op € 620 euro en thuisladen is met € 440/jaar (€ 37 per maand) het meest voordelig. Hoewel: het AD wijst er fijntjes op dat je met eigen zonnepanelen zelfs gratis kunt laden.
Wat kost elektrisch rijden onder de streep?
Zowel Milieu Centraal als het AD laat zien dat elektrisch rijden ‘onder de streep’ duidelijk voordeliger is dan rijden op benzine. Bedenk daarbij ook dat de actuele benzineprijzen (ruim € 1,90 per liter) in de onderzoeken als uitgangspunt golden. Het is goed om te weten dat de brandstofprijzen naar verwachting verder zullen stijgen en dat de prijs van elektriciteit niet alleen stabieler is, maar zelfs een dalende trend laat zien. Maar er is meer wat je óver de streep zou kunnen trekken. Maak zelf eens een testrit in een EV en ervaar de stilte, het comfort en de kracht van elektrisch rijden.
Milieu Centraal ziet zichzelf als praktische gids voor duurzame tips en adviezen. Daarmee wilt het consumenten helpen duurzame keuzes te maken. Niet verwonderlijk dus dat deze stichting met veel belangstelling naar elektrische mobiliteit kijkt én er onderzoek naar doet. Zo heeft Milieu Centraal de maandelijkse kosten van elektrisch rijden afgezet tegen die van rijden op benzine. Het uitgangspunt daarbij: een middenklasse model, waarmee vijf jaar lang 11.600 km per jaar wordt gereden. Op basis hiervan telde Milieu Centraal alle maandelijkse kosten (afschrijving, onderhoud/reparatie, verzekering, brandstofkosten en belasting) bij elkaar op. Voor een nieuw aangeschafte auto met benzinemotor kwamen die kosten per maand uit op € 697 euro. Voor een vergelijkbare auto, maar dan met elektrische aandrijving bedroeg het maandbedrag € 530 euro. Daarmee becijfert Milieu Centraal en passant dat de inzet van een EV per maand een kostenbesparing van € 167 oplevert. Over een heel jaar is dat ruim € 2.000.
De voordelige details van elektrisch rijden
Het AD publiceerde een uitgebreid artikel onder de kop ‘Dit zijn de werkelijke kosten van elektrisch rijden’. Daarbij stond een EV direct op achterstand vergeleken met een vergelijkbaar model met benzinemotor. De reden: de hogere aanschafprijs. Het AD geeft aan dat dit feitelijk geen issue is want: “het gaat er om wat een auto met verbrandingsmotor onderaan de streep kost ten opzichte van een EV.” Volgens het AD scoort een EV vanaf de aanschaf op álle punten. Zo is het onderhoud veel voordeliger (een EV heeft veel minder bewegende delen) en elektrisch rijden kent fiscale voordelen is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Maar hét voordeel zit hem in de energiekosten. De krant becijfert dat de brandstofkosten voor een auto met benzinemotor ‘door de bank genomen’ 12 cent per kilometer bedragen en dat je in een EV tussen de 3 en 7 cent aan stroom kwijt bent (de bandbreedte zit hem in de verschillende laadmogelijkheden van thuis tot snelladen). Als u toch al zonnepanelen thuis heeft, is de stroom voor de auto eigenlijk gratis. In het artikel rekent het AD ook concreet met een middenklasser, die 12.000 km per jaar rijdt. Daar komt uit dat de brandstofkosten voor die auto met benzinemotor per jaar € 1.425 bedragen (€ 118 per maand) en voor een dieselmodel € 900. De duurste manier van elektrisch rijden (uitsluitend laden bij publieke laadpunten) is al voordeliger met jaarlijkse laadkosten van € 800 (€ 67 per maand). Bij een mix van tuisladen, opladen bij publieke laadpunten en snelladen komen de jaarlijkse energiekosten uit op € 620 euro en thuisladen is met € 440/jaar (€ 37 per maand) het meest voordelig. Hoewel: het AD wijst er fijntjes op dat je met eigen zonnepanelen zelfs gratis kunt laden.
Wat kost elektrisch rijden onder de streep?
Zowel Milieu Centraal als het AD laat zien dat elektrisch rijden ‘onder de streep’ duidelijk voordeliger is dan rijden op benzine. Bedenk daarbij ook dat de actuele benzineprijzen (ruim € 1,90 per liter) in de onderzoeken als uitgangspunt golden. Het is goed om te weten dat de brandstofprijzen naar verwachting verder zullen stijgen en dat de prijs van elektriciteit niet alleen stabieler is, maar zelfs een dalende trend laat zien. Maar er is meer wat je óver de streep zou kunnen trekken. Maak zelf eens een testrit in een EV en ervaar de stilte, het comfort en de kracht van elektrisch rijden.